אחד מענפי התחבורה המשמעותיים ביותר, שביכולתו להשפיע רבות על תופעת העומס בכבישים

אבי גבאי, מנכל Opticity סטארטאפ המייעל את מערך ההיסעים הארגוניים

בחודש האחרון מאז "הסתיימה הקורונה" בישראל, ניכרת עלייה משמעותית של נתוני העומס בכבישים. נתונים של משרד התחבורה הראו כי הכבישים נמצאים בתפוסה של 110%, עם למעלה מ-110,000 רכבים חדשים שעלו על הכביש וירידה בשימוש בתחבורה הציבורית לכדי 60%. התוצאה – עליה משמעותית בעומסי התנועה והכפלת זמני השהייה על הכביש. אמנם 2020 היוותה "ניסוי שטח" בקנה מידה עולמי, שהמחיש איך נראים החיים כשהביקוש לנסיעות פוחת – מדד TOMTOM -2020 מראה ירידה בעומסי התנועה ב-387 מתוך 416 הערים שבמדד. בתל אביב, למשל, חלה ירידה של 9% בממוצע זמן נסיעה עודף בהשוואה ל-2019. אך עם החזרה מהקורונה מיקם אותו המדד את ישראל במקום הרביעי בעולם בעומסי התנועה, עובדה המשפיעה על איכות החיים בארץ.

 

כיום משך זמן היוממות, שהיא משך הזמן העובר על הנהג בדרך מביתו אל מקום העבודה גדל משמעותית. למעלה מ-90% מכוח העבודה הישראלי "מבלה" על הכביש בכל יום 1.7 מיליון שעות ברכב הפרטי. כלומר – 411 מיליון שעות בשנה, וזאת כבר לאחר קיזוז 20 ימי היעדרות בממוצע שנתי. ליוממות מחיר כלכלי כבד – לפי חישוב עלות שעת עבודה ממוצעת, מדובר בבזבוז של 16 מיליארד ₪ ברוטו בשנה – עלות הזמן המתבזבזת על הכביש. לכך, ניתן להוסיף עלויות עקיפות אחרות שלא נכללות בתחשיב, כמו פגיעה בבריאות הציבור כתוצאה מזיהום אוויר, עלויות הקשורות בתאונות דרכים וכדומה. היוממות גם פוגעת בפריון העבודה ובתפוקה, שכן שבמקום לעסוק בעבודה מבזבזים הנהגים את זמנם בנסיעה. לעלויות אלה מתווספות העלויות הגדולות של אחזקת רכב וטיפולים רפואיים עתידיים כתוצאה מהמחסור בפעילות גופנית של נהגי הרכבים.

 

כדי לפתור את בעית הפקקים מבצעת הממשלה כל העת פרויקטים תשתיתיים גדולים כמו פרויקט הרכבת הקלה, והרחבות כבישים. שינויים אלה  דורשים השקעות של מיליארדים ואישורים בירוקרטיים ארוכים וממושכים שנמתחים לאורך שנים הבעיה מתגברת במיוחד לאור העלייה המשמעותית בכמות הרכבים על הכביש, למעלה מ100 אלף רק ברבעון הראשון של 2021, לעומת 214544 כל שנת 2020 בשנה שבה עובדים רבים לא יכלו יותר להסתמך על התחבורה הציבורית, שהייתה לא מסודרת בלשון המעטה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתון זה אינו עומד להשתפר בשנים הקרובות. עם גידול האוכלוסייה, אשר עתיד להגיע ל-15.8 בעוד 50 שנה לפי התחזיות השמרניות, מצוקת הפקקים והעומס על הכבישים בדרך לעבודה רק ילכו ויחריפו.

 

הממשלה החדשה שאמורה להיות מושבעת  הציבה כאחת ממטרותיה את נושא הטיפול בתחבורה אולם לא הציגה איזשהו פתרון של ממש איך היא מתכננת לפתור את זה. שר  התחבורה שיכנס צריך לבחון פתרונות קיימים, ואלו נמצאים בשפע באומת הסטרטאפ. טכנולוגיות קיימות לייעול מערכי תחבורה חלופיים לאחזקת רכב פרטי, יהפכו את אחזקת הרכב ליקרה ולא משתלמת.

 

כך למשל, שוק ההסעות הפרטי לעובדים ולתלמידים עומד על 440 ארגונים המחזיקות בצי של 22 אלף כלי רכב ומסיעות כ- 1.2 מיליון בני אדם. כיום הסעות אלה בזבזניות מאוד – כל יום  יוצאים לדרך יותר מדי אוטובוסים, שאינם תמיד בתפוסה מלאה, מסלולי הנסיעה ארוכים מהרגיל ללא הגיון תחבורתי, רק כיוון שנקבעו מראש ולא לפי הצרכים האמיתיים של העובדים. אמצעים טכנולוגיים כדוגמת אופטטיסיטי מאפשרים להחליפם באוטובוס מאסף אחד או בכלי תחבורה קטן יותר, האוספים את העובדים שמגיעים לעבודה בפועל באותו היום , ולהוריד 30% מכמות האוטובוסים במערך ההסעות במשמרת. פתרונות כאלה אינם דורשים השקעת מיליארדים בשינוי התשתית התחבורתית הקיימת, אלא חשיבה יצירתית של מקבלי ההחלטות. תחושת החירום הלאומית דורשת לקבל החלטה אמיצה כזו לטובת עתידה התחבורתי של מדינת ישראל וציבור נהגיה.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף על השירותים שלנו

03-6722-030  .  office@opticity.co.il  .  אימבר 23 פתח תקווה

Amit Maizer

Technology Advisor

Cyber and IT consultant who works in the private and public sectors.

Gal Amir

Director

Owner of G.A. Financial Services. Devoted decades to enhancing high scale mid-market companies. Enabling the systematic advantage, produced by a history of optimizing companies. I ensure OptiCity surpasses its goals, and calibrate the company for success

Illit Geller

Product Advisory

Serial entrepreneur. 25 years of senior executive experience in the global FinTech market. Extensive experience combined with a passion in SAAS technologies. I ensure OpticCity continues to deliver the highest-class product.

Oded Maimon

AI & ML Advisor

Distinguished professor at Tel Aviv University. Studiously pursing data mining and big data analytics. More than 10 books published. I bring extensive knowledge to OptiCity to refine their powerful ML and AI technology and assure they remain the leader in the industry.

Ronit Koren

Non-Executive Director

Managing partner at ROK, Aspire Ventures and Sifood Food Ventures. Director for BLender, Maccabi and Aylaon. Taking advantage of the substantial knowledge, I have accumulated from past ventures, I supply Opticity with unique and necessary considerations.

Zvika Zivlin

Outside Director

Founding partner for Tulip. Residing non-executive director for both, Alcon and 888 Holdings. As a veteran NED, I am equipped with a unique analytical perspective of company structures. I provide valuable and unbiased insights into OptiCity‘s successful advancement.

Eli Camon

Non-Executive Director

CFO of Microsoft Israel R&D and Microsoft Africa R&D’s centers. A sterling reputation in the finance sector. I utilize my intrinsic understanding of OptiCity, providing invaluable feedback, to escalate OptiCity’s profitability.

Shmulik Tura

Chief Operating Officer

Shmulik is a prominent figure in the Israeli transportation industry. He has established essential relationships and information, for more than 25 years. Shmulik is fueled by an understanding of the powerful potential OptiCity’s solution provides. He is utilizing the wealth of resources available to him, to assure OptiCity functions with superior performance.

Uriel Shimony

Chief Technology Office

Uriel is a full Stack developer. He has extensive experience in LS Technologies. He is confident that OptiCity’s technology is the prime solution to the challenge companies face with transportation logistics. Recognizing the underemphasized true value of OptiCity, he is fully devoted to assuring OptiCity remains the leading high-tech transportation company with an unmatched technological edge.

Amit Bohensky

Chairman

Veteran business executive and angel investor. A commendable history with startups including, Unicoders and Focal-info. Vice president of open-source web intelligence at Vernit. Partaking as a board member/investor for Clinch and Zoomd. I implement my personal experiences, valued connections and unparallel devotion launching Opticity to the forefront of the industry.

אבי גבאי

מנכ"ל ומייסד

LS is a systems development company, It employs more than 30 experienced development professionals who, together with the management team, promote all of the company’s customers, while at the same time imparting extensive knowledge and capabilities to the subsidiary OPTICITY, where Avi serves as CEO and leads her with the team for an advanced and green transport future in Israel.
Within two years, Avi led the company to organic growth, without external investment, while managing customer portfolios and expanding operations with each customer.
Avi is responsible for consulting and directing all projects in the company (over 50 projects in various scopes), and accompanying them with the functional and technical characterization phase, and responsible for defining methodologies for the development managers and team leaders. Prior to founding the company, he served for 4 years in Unit 108 of the Air Force, where he served as a Quality Control Engineer and Chief Mechanical Engineer in a particularly complex air communications project and considered by many to be a leading authority in the field.