אחד מענפי התחבורה המשמעותיים ביותר, שביכולתו להשפיע רבות על תופעת העומס בכבישים

אבי גבאי, מנכל Opticity סטארטאפ המייעל את מערך ההיסעים הארגוניים

בחודש האחרון מאז "הסתיימה הקורונה" בישראל, ניכרת עלייה משמעותית של נתוני העומס בכבישים. נתונים של משרד התחבורה הראו כי הכבישים נמצאים בתפוסה של 110%, עם למעלה מ-110,000 רכבים חדשים שעלו על הכביש וירידה בשימוש בתחבורה הציבורית לכדי 60%. התוצאה – עליה משמעותית בעומסי התנועה והכפלת זמני השהייה על הכביש. אמנם 2020 היוותה "ניסוי שטח" בקנה מידה עולמי, שהמחיש איך נראים החיים כשהביקוש לנסיעות פוחת – מדד TOMTOM -2020 מראה ירידה בעומסי התנועה ב-387 מתוך 416 הערים שבמדד. בתל אביב, למשל, חלה ירידה של 9% בממוצע זמן נסיעה עודף בהשוואה ל-2019. אך עם החזרה מהקורונה מיקם אותו המדד את ישראל במקום הרביעי בעולם בעומסי התנועה, עובדה המשפיעה על איכות החיים בארץ.

 

כיום משך זמן היוממות, שהיא משך הזמן העובר על הנהג בדרך מביתו אל מקום העבודה גדל משמעותית. למעלה מ-90% מכוח העבודה הישראלי "מבלה" על הכביש בכל יום 1.7 מיליון שעות ברכב הפרטי. כלומר – 411 מיליון שעות בשנה, וזאת כבר לאחר קיזוז 20 ימי היעדרות בממוצע שנתי. ליוממות מחיר כלכלי כבד – לפי חישוב עלות שעת עבודה ממוצעת, מדובר בבזבוז של 16 מיליארד ₪ ברוטו בשנה – עלות הזמן המתבזבזת על הכביש. לכך, ניתן להוסיף עלויות עקיפות אחרות שלא נכללות בתחשיב, כמו פגיעה בבריאות הציבור כתוצאה מזיהום אוויר, עלויות הקשורות בתאונות דרכים וכדומה. היוממות גם פוגעת בפריון העבודה ובתפוקה, שכן שבמקום לעסוק בעבודה מבזבזים הנהגים את זמנם בנסיעה. לעלויות אלה מתווספות העלויות הגדולות של אחזקת רכב וטיפולים רפואיים עתידיים כתוצאה מהמחסור בפעילות גופנית של נהגי הרכבים.

 

כדי לפתור את בעית הפקקים מבצעת הממשלה כל העת פרויקטים תשתיתיים גדולים כמו פרויקט הרכבת הקלה, והרחבות כבישים. שינויים אלה  דורשים השקעות של מיליארדים ואישורים בירוקרטיים ארוכים וממושכים שנמתחים לאורך שנים הבעיה מתגברת במיוחד לאור העלייה המשמעותית בכמות הרכבים על הכביש, למעלה מ100 אלף רק ברבעון הראשון של 2021, לעומת 214544 כל שנת 2020 בשנה שבה עובדים רבים לא יכלו יותר להסתמך על התחבורה הציבורית, שהייתה לא מסודרת בלשון המעטה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתון זה אינו עומד להשתפר בשנים הקרובות. עם גידול האוכלוסייה, אשר עתיד להגיע ל-15.8 בעוד 50 שנה לפי התחזיות השמרניות, מצוקת הפקקים והעומס על הכבישים בדרך לעבודה רק ילכו ויחריפו.

 

הממשלה החדשה שאמורה להיות מושבעת  הציבה כאחת ממטרותיה את נושא הטיפול בתחבורה אולם לא הציגה איזשהו פתרון של ממש איך היא מתכננת לפתור את זה. שר  התחבורה שיכנס צריך לבחון פתרונות קיימים, ואלו נמצאים בשפע באומת הסטרטאפ. טכנולוגיות קיימות לייעול מערכי תחבורה חלופיים לאחזקת רכב פרטי, יהפכו את אחזקת הרכב ליקרה ולא משתלמת.

 

כך למשל, שוק ההסעות הפרטי לעובדים ולתלמידים עומד על 440 ארגונים המחזיקות בצי של 22 אלף כלי רכב ומסיעות כ- 1.2 מיליון בני אדם. כיום הסעות אלה בזבזניות מאוד – כל יום  יוצאים לדרך יותר מדי אוטובוסים, שאינם תמיד בתפוסה מלאה, מסלולי הנסיעה ארוכים מהרגיל ללא הגיון תחבורתי, רק כיוון שנקבעו מראש ולא לפי הצרכים האמיתיים של העובדים. אמצעים טכנולוגיים כדוגמת אופטטיסיטי מאפשרים להחליפם באוטובוס מאסף אחד או בכלי תחבורה קטן יותר, האוספים את העובדים שמגיעים לעבודה בפועל באותו היום , ולהוריד 30% מכמות האוטובוסים במערך ההסעות במשמרת. פתרונות כאלה אינם דורשים השקעת מיליארדים בשינוי התשתית התחבורתית הקיימת, אלא חשיבה יצירתית של מקבלי ההחלטות. תחושת החירום הלאומית דורשת לקבל החלטה אמיצה כזו לטובת עתידה התחבורתי של מדינת ישראל וציבור נהגיה.

צור קשר

לקבל מידע נוסף על השירותים שלנו צרו קשר

אימבר 23 פתח תקווה   .   office@opticity.co.il   .  03-6772030


צור קשר

לקבלת מידע נוסף על השירותים שלנו

03-6772-030  .  natanel.tz@opticity.co.il  .  אימבר 23 פתח תקווה

אבי גבאי

מנכ"ל ומייסד

Avi is a true entrepreneur and master technocrat, specializing in the creation of innovative products tailored to answer commercial and consumer needs. Thriving at the convergence point of tech and commerce, Avi leverages his rich technical background in Computer Science, Practical Engineering & Systems Architecture with a pioneering spirit. Having served in the elite IDA Special Unit 108, which had a strong focus on electronic components, Avi gained unique experience in groundbreaking R&D projects that provided solutions to real-life challenges.

Avi is the founder of several successful entities: Software development company LS Leading Solutions; Aersoph, an enterprise specializing in autonomous drone management software and his most recent venture Opticity, an optimization platform for Israeli organizations that provide shuttle services to their employees.

Amit Bohensky

Chairman

Veteran business executive and angel investor. A commendable history with startups including, Unicoders and Focal-info. Vice president of open-source web intelligence at Vernit. Partaking as a board member/investor for Clinch and Zoomd. I implement my personal experiences, valued connections and unparallel devotion launching Opticity to the forefront of the industry.

Uriel Shimony

Chief Technology Office

Uriel is a full-Stack developer. He has extensive experience in LS Technologies. He is confident that OptiCity’s technology is the prime solution to the challenge companies face with transportation logistics. Recognizing the underemphasized true value of OptiCity, he is fully devoted to assuring OptiCity remains the leading high-tech transportation company with an unmatched technological edge.

שמוליק טורה

מנהל תפעול ראשי

בעל 30 שנות ניסיון בעולם התחבורה ובניהול מערכי היסעים בהיקפים גדולים

 

 שותף ומנהל מאיה טורס

Eli Camon

Non-Executive Director

CFO of Microsoft Israel R&D and Microsoft Africa R&D’s centers. A sterling reputation in the finance sector. I utilize my intrinsic understanding of OptiCity, providing invaluable feedback, to escalate OptiCity’s profitability.

Zvika Zivlin

Outside Director

Founding partner for Tulip. Residing non-executive director for both, Alcon and 888 Holdings. As a veteran NED, I am equipped with a unique analytical perspective of company structures. I provide valuable and unbiased insights into OptiCity‘s successful advancement.

Ronit Koren

Non-Executive Director

Managing partner at ROK, Aspire Ventures and Sifood Food Ventures. Director for BLender, Maccabi and Aylaon. Taking advantage of the substantial knowledge, I have accumulated from past ventures, I supply Opticity with unique and necessary considerations.

Oded Maimon

AI & ML Advisor

Distinguished professor at Tel Aviv University. Studiously pursing data mining and big data analytics. More than 10 books published. I bring extensive knowledge to OptiCity to refine their powerful ML and AI technology and assure they remain the leader in the industry.

Illit Geller

Product Advisory

Serial entrepreneur. 25 years of senior executive experience in the global FinTech market. Extensive experience combined with a passion in SAAS technologies. I ensure OpticCity continues to deliver the highest-class product.

Gal Amir

Director

Owner of G.A. Financial Services. Devoted decades to enhancing high scale mid-market companies. Enabling the systematic advantage, produced by a history of optimizing companies. I ensure OptiCity surpasses its goals, and calibrate the company for success

Amit Maizer

Technology Advisor

Cyber and IT consultant who works in the private and public sectors.