אחד מענפי התחבורה המשמעותיים ביותר, שביכולתו להשפיע רבות על תופעת העומס בכבישים ולשפר את חווית השירות עבור האזרח הוא ענף ההיסעים. תעשיית ההסעות הפרטיות בישראל כוללת כ-400 חברות, המחזיקות בצי כולל של 22 אלף כלי רכב ומסיעות כ- 1.2 מיליון בני אדם מדי יום. כיום, מדובר בענף לא יעיל, בזבזני ואיטי.
עולם התחבורה משתנה מדי יום לנגד עינינו. העומס הכבד שנוצר בכבישים והפקקים האינסופיים, מעוררים תסכול רב עבור כל אחד ואחת מאתנו, אם זה בדרך למקום העבודה, למקומות הבילוי והפנאי, ואם לביקור משפחתי או נסיעה במסלול הקבוע להורדת הילדים בבתי הספר. על מנת להתמודד עם תופעה מורכבת זו, יש צורך אמיתי במציאת פתרונות תחבורה טכנולוגיים, שיענו על הצרכים המשתנים של משתמשי הדרך, ברמה היום יומית, החל מהגדלת היצע אפשרויות הנסיעה, דרך ייעול ניהול צירי התנועה ועד לאופטימיזציה של פעילות כלי הרכב בכבישים השונים.
ישנם מאמצים כבירים בכל רחבי העולם, לפתח מוצרים ושירותים טכנולוגים שיקלו על העומסים הכבדים בדרכים. ממשלת ישראל הדגישה את מחויבותה לפתח את תחום התחבורה החכמה בישראל ולהיות מובילה עולמית בתחום, במסגרת החלטת ממשלה 2316 משנת 2017 בנושא תכנית לאומית לתחבורה חכמה. לפי התחזיות הגלובליות, שוק התחבורה החכמה צפוי לגדול מ- 17.9 מיליארד דולר בשנת 2020 ל-36.5 מיליארד דולר עד שנת 2025. גם בישראל מדובר בשוק רווחי שמכניס כ בגובה 4.2 מיליארד שקל (נכון לשנת 2016).
כיום, ארגונים רבים, ביניהם חברות הייטק, ארגונים ממשלתיים, חברות תיירות, מועצות אזוריות ובתי ספר, מספקים לעובדים, לתלמידים ולתיירים שירותי הסעות דרך חברות הסעות פרטיות, ללא כל יכולת לפקח ולנטר את הפעילות שלהן. הן תלויות לחלוטין בחסדי חברות ההסעה הפרטיות ואינן מודעות לשיקוליהן ולתהליך קבלת ההחלטות שהן מקיימות בנוגע למערך ההסעות שהן מספקות עבורם.
בכך, נוצר מצב בו עובדים ותלמידים רבים, נאלצים פעמים רבות להגיע לתחנות איסוף רחוקות מבתיהם, להמתין זמן רב עד להגעת ההסעה ולעבור מסלול ארוך ומתיש בדרך ליעד, לרוב ללא כל היגיון תחבורתי. מצדם של הארגונים השונים, ניהול מערך הסעות עבור עובדיהם מהווה הוצאה גבוהה ביותר, הנובעת בעיקר מניהול לא יעיל של התהליך, שימוש בצי רכבים גדול מהנדרש ומסלולי נסיעה מסורבלים שמגדילים את ההוצאות ואינם תואמים את צרכי העובדים.
כיום, ישנן טכנולוגיות בענף ההסעות הפרטיות שביכולתן לייעל את מערכי ההיסעים בחברות גדולות, בבתי ספר ובמוסדות ממשלתיים ובכך להפחית את כמות הרכבים הפרטיים שנמצאים על הכביש בשיעור של 30%. כך לדוגמא, אוטובוסים המיועדים להסעות פרטיות יכולים להכיל בין 10-55 מקומות ישיבה. בהנחה שמערך הנסיעות מנוהל בצורה נכונה, תחת שליטה מלאה וניטור מסביב לשעון, מדובר ברווח נקי של כל הצדדים: הארגון שפועל מול חברת ההסעות, העובדים, התלמידים וכלל הנוסעים בכביש.
בסופו של יום, ככל שחוויית ההתנסות בהסעות הפרטיות תהיה יעילה, קלה, ומהירה יותר, כך בעלי רכבים יפסיקו להישען על הרכבים הפרטיים שלהם, יעבור להסעות וישחררו במידה רבה את העומס הכבד של הפקקים. הטכנולוגיה כבר קיימת, כל מה שצריך זה להטמיע אותה במערכות של החברות השונות ולצאת לדרך. ויפה שעה אחת קודם.
הכותב הינו אבי גבאי, מנכ"ל חברת OptiCity
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט – לפתיעם ברשג – ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט מוסן מנת. קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח. עמחליף צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק. הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.
ושבעגט ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי נולום ארווס סאפיאן – פוסיליס קוויס, אקווזמן קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק – וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי גולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, ושבעגט ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.